Podstawy BHP
PRZEPISY BHP GABINETU KOSMETYCZNEGO
W czasie wykonywania zabiegów kosmetycznych należy przestrzegać zasad antyseptyki i aseptyki, przepisów BHP i zachować zasady higieny i kultury osobistej takich jak:
- łatwy dostęp do szafek, aparatów, przyrządów i urządzeń kosmetycznych,
- odpowiednie rozmieszczenie mebli i urządzeń,
- łatwy dostęp do narzędzi i odpowiednie oznaczenie pojemników praz preparatów,
- systematyczna kontrola wszystkich urządzeń i ich prawidłowa konserwacja, czystość aparatury,
- przecieranie urządzeń środkiem dezynfekacyjnym,
- sprawdzanie urządzeń, przewodów elektrycznych oraz sieci elektrycznych,
- naprawa urządzeń tylko przez serwis. Przy opuszczaniu gabinetu należy wszystko wyłączyć z sieci,
- łatwo zmywalna podłoga,
- przestrzeganie odpowiednich przepisów podczas korzystania z urządzeń elektrycznych.
WYTYCZNE W SPRAWIE WYMAGAŃ SANITARNO - EPIDEMIOLOGICZNYCH GABINETÓW KOSMETYCZNYCH
- gabinety kosmetyczne muszą być urządzone w pomieszczeniach wydzielonych, dostatecznie obszernych, posiadających oświetlenie naturalne i sztuczne,
- dla Klientów powinna być przewidziana poczekalnia z wieszakiem na odzież wierzchnią znajdującym się poza gabinetem,
- gabinety kosmetyczne nie mogą służyć do celów mieszkalnych,
- w gabinecie nie może być innych stanowisk, poza stanowiskami wykonywania zabiegów kosmetycznych,
- gabinety kosmetyczne muszą być utrzymane w czystości oraz porządku, a wszystkie sprzęty do czyszczenia należy bezzwłocznie usuwać i trzymać w wydzielonym do tego pomieszczeniu,
- ściany pomieszczeń gabinetów powinny być malowane w barwach jasnych i być gładkie,
- podłoga musi być łatwozmywalna, wyłożona gładkim materiałem, bez szczelin.
- fotele i krzesła muszą być wyłożone materiałem możliwym do wymiany,
- w gabinecie muszą znajdować się:
- bieżąca woda zimna i ciepła,
- zapas czystych fartuchów,
- oddzielenie szafki na brudną bieliznę,
- szafka do przechowywania bielizny czystej dla personelu,
- szafka na okrycia Klientów,
- oszklona szafka do przechowywania kremów, płynów, narzędzi itp.,
- odpowiednie naczynia szklane na waciki i gaziki oraz książka kontroli sanitarnych.
PRZEPISY OGÓLNE
Każdy nowo otwarty gabinet powinien uzyskać zgodę Państwowej Inspekcji Sanitarnej.
- bielizna zużyta przy obsłudze Klienta nie może być użyta po raz drugi,
- narzędzia służące do celów kosmetycznych muszą być odkażone po każdym użyciu,
- narzędzia ostre należy po każdym zabiegu dokładnie spłukać strumieniem zimnej wody, a następnie zdezynfekować,
- należy stosować płyny dezynfekacyjne, o działaniu przeciwbakteryjnym i przeciwwirusowym,
- przed rozpoczęciem pracy należy przygotować świeży roztwór dezynfekcyjny, w czystych i wymytych pojemnikach,
- dezynfekcja narzędzi powinna odbywać się w pełnym ich zanurzeniu,
- po dezynfekcji narzędzia ponownie myjemy,
- odpady medyczne oraz zużyte narzędzia o ostrych końcach czy krawędziach należy przechowywać w specjalnym plastikowym pojemniku, a następnie przekazać je firmie zajmującej się utylizują odpadów medycznych,
- kubły do gromadzenia zużytych materiałów muszą być myte, dezynfekowane i wykładane workami foliowymi,
- miski, blaty na stanowiskach pracy należy myć środkami dezynfekującymi, myjącymi, a w przypadku stosowania tylko środków myjących, należy przeprowadzić ich dezyfekcję,
- kosmetyczka po wykonaniu zabiegu musi umyć ręce,
- w przypadku skaleczenia Klienta lub pracownicy, ranę należy zdezynfekować wodą utlenioną 3%.