Letnia wyprzedaż lakierów już od 9,99 zł 

HOT SALE

HOT SUMMER SALE

NIE CZEKAJ

Podstawy BHP

Jakie są zasady BHP w gabinetach kosmetycznych

PRZEPISY BHP GABINETU KOSMETYCZNEGO

W czasie wykonywania zabiegów kosmetycznych należy przestrzegać zasad antyseptyki i aseptyki, przepisów BHP i zachować zasady higieny i kultury osobistej takich jak:

  • łatwy dostęp do szafek, aparatów, przyrządów i urządzeń kosmetycznych,
  • odpowiednie rozmieszczenie mebli i urządzeń,
  • łatwy dostęp do narzędzi i odpowiednie oznaczenie pojemników praz preparatów,
  • systematyczna kontrola wszystkich urządzeń i ich prawidłowa konserwacja, czystość aparatury,
  • przecieranie urządzeń środkiem dezynfekacyjnym,
  • sprawdzanie urządzeń, przewodów elektrycznych oraz sieci elektrycznych,
  • naprawa urządzeń tylko przez serwis. Przy opuszczaniu gabinetu należy wszystko wyłączyć z sieci,
  • łatwo zmywalna podłoga,
  • przestrzeganie odpowiednich przepisów podczas korzystania z urządzeń elektrycznych.

WYTYCZNE W SPRAWIE WYMAGAŃ SANITARNO - EPIDEMIOLOGICZNYCH GABINETÓW KOSMETYCZNYCH

  • gabinety kosmetyczne muszą być urządzone w pomieszczeniach wydzielonych, dostatecznie obszernych, posiadających oświetlenie naturalne i sztuczne,
  • dla Klientów powinna być przewidziana poczekalnia z wieszakiem na odzież wierzchnią znajdującym się poza gabinetem,
  • gabinety kosmetyczne nie mogą służyć do celów mieszkalnych,
  • w gabinecie nie może być innych stanowisk, poza stanowiskami wykonywania zabiegów kosmetycznych,
  • gabinety kosmetyczne muszą być utrzymane w czystości oraz porządku, a wszystkie sprzęty do czyszczenia należy bezzwłocznie usuwać i trzymać w wydzielonym do tego pomieszczeniu,
  • ściany pomieszczeń gabinetów powinny być malowane w barwach jasnych i być gładkie,
  • podłoga musi być łatwozmywalna, wyłożona gładkim materiałem, bez szczelin.
  • fotele i krzesła muszą być wyłożone materiałem możliwym do wymiany,
  • w gabinecie muszą znajdować się:
  • bieżąca woda zimna i ciepła,
  • zapas czystych fartuchów,
  • oddzielenie szafki na brudną bieliznę,
  • szafka do przechowywania bielizny czystej dla personelu,
  • szafka na okrycia Klientów,
  • oszklona szafka do przechowywania kremów, płynów, narzędzi itp.,
  • odpowiednie naczynia szklane na waciki i gaziki oraz książka kontroli sanitarnych.

PRZEPISY OGÓLNE

Każdy nowo otwarty gabinet powinien uzyskać zgodę Państwowej Inspekcji Sanitarnej.

  • bielizna zużyta przy obsłudze Klienta nie może być użyta po raz drugi,
  • narzędzia służące do celów kosmetycznych muszą być odkażone po każdym użyciu,
  • narzędzia ostre należy po każdym zabiegu dokładnie spłukać strumieniem zimnej wody, a następnie zdezynfekować,
  • należy stosować płyny dezynfekacyjne, o działaniu przeciwbakteryjnym i przeciwwirusowym,
  • przed rozpoczęciem pracy należy przygotować świeży roztwór dezynfekcyjny, w czystych i wymytych pojemnikach,
  • dezynfekcja narzędzi powinna odbywać się w pełnym ich zanurzeniu,
  • po dezynfekcji narzędzia ponownie myjemy,
  • odpady medyczne oraz zużyte narzędzia o ostrych końcach czy krawędziach należy przechowywać w specjalnym plastikowym pojemniku, a następnie przekazać je firmie zajmującej się utylizują odpadów medycznych,
  • kubły do gromadzenia zużytych materiałów muszą być myte, dezynfekowane i wykładane workami foliowymi,
  • miski, blaty na stanowiskach pracy należy myć środkami dezynfekującymi, myjącymi, a w przypadku stosowania tylko środków myjących, należy przeprowadzić ich dezyfekcję,
  • kosmetyczka po wykonaniu zabiegu musi umyć ręce,
  • w przypadku skaleczenia Klienta lub pracownicy, ranę należy zdezynfekować wodą utlenioną 3%.